Sådan målretter du dit CV

Virksomheder læser dit CV først, og derfor skal det være så målrettet som muligt. Få 8 gode råd til, hvordan du gør.

8 ud af 10 virksomheder læser dit CV først, og halvdelen læser ikke din ansøgning, hvis CV’et er uinteressant ifølge Ballisagers Rekrutteringsanalyse. Det er derfor helt afgørende, at du målretter dit CV, når du søger en opslået stilling.

Her får du 8 tips, du som akademiker kan arbejde med for at sikre, at dit CV lander i "ja"-bunken.

1. Kend din modtager

Sørg for at kende din modtager så godt, at du kan målrette tekst, layout, CV-type, profilbillede osv. til virksomheden.  

Det er derfor en god idé altid at starte med at researche virksomheden. Det gør du fx ved at undersøge virksomhedens hjemmeside og sociale medier og finde nyheder om firmaet.

Du kan også researche ved at spørge i dit netværk, og ringe til virksomheden

2. Analysér, analysér, analysér 

CV’et skal svare på stillingsopslaget. Du bør derfor analysere jobopslaget i dybden, så du fx kan anvende virksomhedens sprog og vendinger i dit CV. Gentag gerne deres nøgleord, når du præsenterer dig selv. 

Suppler gerne din analyse med opkald til virksomheden, så du får mere konkrete svar fx på, hvad opgaverne egentlig dækker over. 

Hvis du fx skal ”udføre kvalitetssikring”, hvad vil det så betyde i praksis? Skal du arbejde med statistikker, selv indsamle dem eller måske lave interviews?

Svaret er afgørende for, hvad du vælger at fremhæve i dit CV og i din ansøgning. 

3. Vis dine kompetencer i din titel 

Fremstil dig selv som løsningen på dét, virksomheden søger.

Frem for at præsentere dig som fx ”cand.scient.soc. i internationale forhold” så præsenter dig selv som ”Alsidig akademiker med speciale i offentlig forvaltning” - hvis det er dét, arbejdsgiver efterspørger.

På samme måde bliver ”cand.mag i kunsthistorie” til ”Kommunikativ stærk relationsskaber”, hvis der annonceres efter en skribent, der kan skabe relationer.  

4. Målret din faglige profil

Hele 83 % af virksomhederne læser din faglige profil, så sørg for at målrette den til hver stilling, du søger. Det er her du viser, hvorfor du er særlig relevant for stillingen.

Hav især fokus på at vise, hvad din person, din erfaring og dine kompetencer kan gøre helt konkret for virksomheden.

Det gør du ved altid at tilføje relevansen for virksomheden, når du beskriver dine faglige eller personlige kompetencer. Nævn fx, hvordan netop den kompetence eller erfaring kan løse en konkret opgave eller bidrage til teamet eller virksomheden.

Eksempler på gode faglige profiler

Til jobbet som Business Developer med fokus på procesoptimering

"Jeg er en udviklingsorienteret og talstærk Business Developer med fokus på optimering og forenkling af processer. Jeg brænder for at udvikle og optimere, og det er derfor særligt meningsfuldt for mig at være med til at sikre performance og leverancer hos [virksomhedens navn] fremadrettet."

Til jobbet som Digital Marketingkonsulent

"Glad marketingkonsulent, der er vild med at forstå mennesker. Med erfaring i Google Analytics og viden om digital adfærd kan jeg skabe indsigt i online forbrugeradfærd hos [virksomhedens] kunder. Jeg er dygtig til at indgå i samarbejde, lave målrettede digitale kampagner og behandle store mængder data. 

Jeg deler garnopskrifter og råd til bedstemor-boller på min egen blog, der efter en marketingkampagne i foråret nu har over 200 unikke page views om dagen."

5. Brug dit layout til at understøtte din faglighed

Dit CV's layout har to hovedfunktioner:

  1. Skabe overskuelighed
  2. Understrege dine pointer

Modtageren skal lynhurtigt kunne finde den relevante information, og derfor er overskuelighed, plads og et tydeligt layout vigtigt. 

Derudover giver dit CV et troværdigt og professionelt indtryk af dig, hvis du bruger farver, opsætning og billede til at understrege dine pointer. 

Søger du eksempelvis en kreativ stilling, kan layoutet alene vise din kreativitet. 

6. Udvælg relevant erfaring

Mange arbejdsgivere kigger på din erfaring for at sikre sig, at du kan skabe succes i deres virksomhed. Præsenter derfor den mest relevante erfaring først, og overvej gerne hvilket fagligt billede, du vil skabe hos arbejdsgiver. 

Ofte er det en god idé at vælge til og fra. Søger du job indenfor to forskellige områder, fx økonomikonsulent og yogalærer, kan du overveje, hvornår du nævner hvad. 

Uanset om du er nyuddannet eller har 20 års erfaring, har du både relevant og irrelevant erfaring. Kunsten er at finde den relevante erfaring frem.

Det kan kompetenceafklaring hjælpe med, fx med hjælp fra Ballisager.   

7. Fremhæv relevante resultater og opgaver

For hver udvalgt erfaring skal du også fremhæve de resultater og opgaver, der er mest relevante. Samlet giver de et billede af, hvordan du bidrager på arbejdspladsen. 

Brug også gerne stærke og aktive verber fx optimere, udvikle, opbygge, formidle, øge. 

8. Skil dig ud gennem din personlige profil

Vær ikke bange for at skabe billeder, smil eller følelser, når du skriver din personlige profil. Hvis du søger i et felt, hvor der er mange kvalificerede kandidater, er det bl.a. her, du kan skille dig ud.

Skriv gerne i fuld tekst, fx: 

"Som en person, der ellers foretrækker de to gyldne N'er (Netflix og Nutella), er jeg stolt over at have sat mig selv et mål om at gennemføre Berlin Halvmaraton - og at have indfriet det sidste forår." 

Se eksempler på kreative personlige profiler på Hit Med Jobbet  

Få den fulde flyer som PDF