Forbered dit møde med virksomheden

Når virksomheden har vist interesse, skal du blive klar til at præsentere dig selv og holde et godt møde med dem.

Når du har fået et møde med en virksomhed i kalenderen, har du nået en rigtig stor milepæl. Med mødet starter derfor også forberedelsesfasen, hvor du for alvor kan bruge noget tid på at forberede dig til mødet.

Her på siden finder du 4 værktøjer til din forberedelse. De guider dig til, hvordan du kan researche, forberede din præsentation, overveje hvilke opgaver, du vil løse og ikke mindst, hvordan du præsenterer dine kompetencer på en konkret måde. 

Pluk gerne i værktøjerne og brug det, der giver mening for dig i din forberedelse af mødet. 

Tag gerne en notesbog med til mødet

Skriv gerne dine spørgsmål og pointer i en notesbog fremfor din telefon. Det virker professionelt og velforberedt at tage sådan én med fremfor fx at sidde og kigge på en telefon, mens I holder mødet. Det virker ret forstyrrende på de fleste mennesker.

Værktøj 1: Research virksomheden og kontaktpersonen og forbered spørgsmål 

TidsforbrugEt par timer.
MaterialerDine bedste researcher-skills, en computer og en notesbog. 

 

Det er vigtigt at huske, at du har taget initiativ til mødet, og derfor skal du være klar til at stille relevante spørgsmål. Det er i høj grad virksomheden, der skal være i fokus i løbet af jeres samtale. Ved at forberede dig godt på virksomheden, kan du gennem dine spørgsmål vise, at du har sat dig ind i tingene. Dermed sikrer du, at du fremstår seriøs, initiativrig og kompetent.  

En klassisk fejl, som du ikke må begå, er at spørge om informationer, som du let selv ville kunne finde via din research, og som måske er lidt ligegyldige. Fx spørgsmål til antallet af medarbejdere, hvem der er direktør eller om de holder julefrokoster.  

Når du laver din research, så læg i stedet ekstra mærke til de forhold, der undrer eller interesserer dig - og skriv det ned. Det kan skabe fundamentet for de spørgsmål, du forbereder til mødet. 

I din research kan du bl.a. undersøge

Vis alle

Kontaktpersonens baggrund 

  • Hvilken stilling, erfaring og uddannelse har kontaktpersonen?
  • Har I nogen kontakter til fælles på LinkedIn?
  • Kan du finde andet interessant om kontaktpersonen ved at google vedkommende?
  • Er der noget, I har til fælles, eller er der noget, du bliver nysgerrig efter at vide mere om, fx kontaktpersonens karrierevej? 

Selve virksomheden

Virksomhedens hjemmeside og sociale medier

  • Hvilken historie fortæller virksomheden om sig selv?
  • Hvad lægger de vægt på?
  • Hvilken historie og udvikling har de været igennem?

Virksomhedens aktuelle og historiske situation

  • Har der været nogle nyheder om virksomheden eller dens ansatte for nyligt eller historisk?
  • Har der fx været noget særligt at fejre eller noget særligt udfordrende?
  • Har virksomheden stået i en svær situation, hvor det kunne være interessant at spørge ind til, hvordan de har håndteret det? 

Virksomhedens mål, værdier og visioner

  • Kan du se, hvordan de arbejder med deres mål, værdier og visioner i praksis?

Virksomhedens målgruppe

  • Hvem er virksomhedens primære målgruppe?
  • Hvad er deres situation og udfordringer?

Forskellige forhold i branchen

  • Hvad kendetegner branchen ift. konkurrencesituationen, virksomhedernes størrelse, værdier, målgrupper, ansatte, aktuelle udfordringer, nyheder osv.?
  • Er der nogle fællestræk eller forskelle, der kunne være interessante at dykke nærmere ned i under mødet? 

Download guiden til din research og forberedelse af spørgsmål

Kilder til information 

Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvor du kan finde relevant information om virksomheden. Et oplagt sted at starte er selvfølgelig virksomhedens egen hjemmeside og sociale medier. Derudover kan du også dykke videre ned i fx LinkedIn og finde ansatte både i virksomheden og branchen.

Et andet godt sted at søge information er i nyhedsmedierne eller blot gennem søgemaskinerne. Se om du kan finde omtale af virksomheden eller dens medarbejdere - både positive og negative nyheder. 

De mange brancheforeninger og branchefællesskaber kan også give mange gode informationer. For at finde de relevante foreninger for din branche, kan du søge på 'Brancheforening + [den branche, du er interesseret i]'. 

Du kan også finde brancheforeninger og -fællesskaber på disse hjemmesider 

 

Værktøj 2: Forbered din præsentation af dig selv

Tidsforbrug20-45 min.
MaterialerEn notesbog. 

 

Der er nærmest 100% chance for, at du under mødet vil få en eller anden variant af spørgsmålet 'Fortæl lidt om dig selv'. Derfor skal du være skarp på, hvad du vil fremhæve, når du svarer på dette spørgsmål. 

Et godt svar kan bygges op omkring denne struktur 

  1. Giv et kort resume af dit CV
  2. Præsentér 1-3 særlige erfaringer eller kompetencer
  3. Vis din motivation for mødet med virksomheden.

Brug din research om virksomheden til at vinkle din præsentation, så den bliver så relevant som mulig - både ud fra hvad virksomheden kunne have brug for, men også ud fra hvilke opgaver, du gerne vil have hos dem. 

Skriv gerne stikord ned i din notesbog, så du har noget at forholde dig til, hvis du bliver nervøs under mødet. Og brug gerne lidt tid på at øve præsentationen igennem og sige den højt. Ved at sige ordene højt, kan du let fornemme, om din præsentation lyder naturlig og ruller let over tungen, eller om du skal justere i den. 

3 eksempler på, hvad du kan svare på spørgsmålet 'Fortæl lidt om dig selv'

Vis alle

Når du er nyuddannet og gerne vil arbejde i det offentlige

Giv et kort resumé af dit CV

"Jeg er netop blevet færdig med min uddannelse indenfor offentlig administration. Jeg har under hele min uddannelse været særlig interesseret i det socialfaglige arbejde, og især hvordan kommunerne arbejder med børn og handicap under de vilkår, der nu engang er..."

Fremhæv 1-3 særlige erfaringer eller kompetencer

"... i mit speciale dykkede jeg ned i Københavnermodellen og interviewede bl.a. 10 sagsbehandlere. Det har givet mig ret meget viden om sagsbehandlernes vilkår, og hvordan nogle sagsgange kan optimeres til fordel for både sagsbehandlerne og borgerne..."

Vis din motivation for mødet med virksomheden 

"... lige nu er jeg på udkig efter en mulighed for at bruge mine færdigheder og viden i en meningsfuld rolle, og det er noget af det, jeg rigtig gerne vil tale videre med dig om i dag. Jeg er fx meget interesseret i at høre om mulighederne for at starte i en praktik hos jer..." 
 

Når du har 3 års erfaring med sociale medier og annoncering

Giv et kort resumé af dit CV

"Det er 3 år siden, at jeg blev færdig med min uddannelse indenfor sprog og kultur. Siden da har jeg haft to forskellige jobs, hvor jeg har arbejdet med online branding, sociale medier og annoncering..."

Fremhæv 1-3 særlige erfaringer eller kompetencer

"...særligt i mit seneste job hos XX har jeg udviklet mine færdigheder indenfor sociale medier, da jeg fik mulighed for at få det fulde ansvar for deres Instagram og Facebookprofil. Det har givet mig rigtig meget erfaring med, hvad der virker og ikke virker, når man annoncerer på de sociale medier. Jeg oplevede fx at gå viralt og at stå midt i en mindre shitstorm på Facebook..." 

Vis din motivation for mødet med virksomheden 

"... det er også noget af det, jeg rigtig gerne vil snakke med dig om i dag. Både hvordan I arbejder med jeres sociale medier, og hvordan I håndterer det, både når det går rigtig godt og rigtig dårligt..."

Når du har mange års erfaring som forretningskonsulent, men gerne vil skifte retning

Giv et kort resumé af dit CV

"Jeg har 20 års erfaring som forretningskonsulent. Jeg har altid beskæftiget mig meget med projektledelse, selvom det aldrig har været mit officielle område, og den erfaring vil jeg gerne bruge indenfor den grønne omstilling nu..."

Fremhæv 1-3 særlige erfaringer eller kompetencer

"...jeg har gennem årene fået en stor ekspertise inden for forandringsledelse og organisationsudvikling. Den erfaring vil jeg nu bruge i arbejdet med virksomheder, der ønsker at transformere deres forretningsmodeller og integrere bæredygtighed i deres strategier..." 

Vis din motivation for mødet med virksomheden 

"... jeg har været rigtig spændt på at møde jer i dag, da jeg har et brændende ønske om at skifte spor og arbejde med grøn omstilling og projektledelse. Og jeg har været spændt på at høre, hvordan I konkret arbejder med at hjælpe virksomheder med de grønne initiativer og bæredygtige forretningsstrategier..."

Download guiden til at lave en præsentation af dig selv

Værktøj 3: Forbered hvilke opgaver, du gerne vil løse

Tidsforbrug15 - 30 minutter.
MaterialerEn computer og en notesbog. 

 

Hvis du ikke allerede har styr på hvilke opgaver, du gerne vil arbejde med i virksomheden, så er det en god idé at få det nu. Er der mulighed for at få en praktik i virksomheden, kan du derved selv komme med ideer til opgaver, som du kunne tænke dig at arbejde med. 

Da en virksomhedspraktik typisk har en kort varighed, kan det være en god idé at tænke lidt projektorienteret, når det kommer til opgaverne. Det vil sige, at opgaverne er konkrete og kan løses i løbet af 4 uger - og at opgaverne ikke spænder for bredt, så du ikke når i dybden med dem. Det kan fx være at lave en strategi, et udspil til en handleplan, en konkret analyse af en forretningsgang, grafisk layout til et nyhedsbrev osv. 

Du kan se eksempler på opgaver, andre akademikere har løst i deres praktik, under siden 'Hvad skal en praktik give dig' under emnet 'Eksempler på opgaver'.

Download skabelonen til at kortlægge hvilke opgaver, du gerne vil løse i en praktik

Værktøj 4: Forbered evt. små kompetence-pitches

Tidsforbrug30 minutter - 1,5 time.
MaterialerEn computer og en notesbog. 

 

Et sidste værktøj, du kan bruge i din forberedelse, er det, der kaldes et kompetence-pitch. Sådan et pitch kan du bruge, når du i løbet af samtalen med virksomheden kommer ind på din egen erfaring og kompetencer.

Kompetence-pitchet er et lille, kort pitch, hvor du præsenterer en udvalgt og konkret kompetence og sætter den i relation til den opgave, du gerne vil løse for arbejdsgiveren.

Gennem pitchet viser du, hvordan du helt konkret vil løse opgaven, fx ved at nævne din tilgang, metode eller erfaring. Det er i denne beskrivelse, du skiller dig ud, fordi du bliver meget konkret på, hvad lige netop du kan tilbyde. 

Kompetence-pitchet er godt at bruge, hvis du fx 

  • ikke har så meget erfaring
  • er usikker på, hvordan du formidler din egen værdi til virksomheden
  • godt kan lide at være velforberedt inden mødet

Sådan forbereder du et kompetence-pitch

Hvis du vil forberede et par pitches til dit møde, kan du tage udgangspunkt i nogle af de opgaver, du tidligere har været glad for at løse. Tænk over, hvordan du løste dem, og hvilken forskel det gjorde. Det er dit fundament for at bygge videre på pitchet og fortælle om opgaverne som noget, du løser i fremtiden for virksomheden. 

Strukturen for et kompetence-pitch

Vis alle

"Jeg kan hjælpe jer med..." Fortæl hvilken forskel du kan gøre for virksomheden

Start din sætning med 'Jeg kan hjælpe jer med at...', og beskriv værdien i det, du kan gøre for virksomheden. Tag udgangspunkt i, hvad resultatet var af den opgave, du tidligere har været glad for at løse.

Steg arbejdsglæden hos medarbejderne i trivselsundersøgelser? Nåede I nye målgrupper? Solgte I mere? Blev jeres processer bedre?

Brug gerne ord, der skaber konkrete billeder hos din modtager, og formulér resultatet som noget fremtidigt hos virksomheden.

"Det kan jeg fordi…" Forklar hvordan du vil gøre en forskel for virksomheden

Fortsæt din sætning med 'Det kan jeg fordi…' og fortæl hvad der gør, at du kan løse opgaven.

Vær konkret når du forklarer, hvad du byder ind med, og hvordan du vil løse opgaven.

Tænk gerne dine tidligere opgaver igennem ift. hvad du helt konkret gjorde, og brug det som inspiration. 

"Det vil sige at..." Gentag dit budskab

Slut af med at gentage dig budskab med ordene 'Det vil sige at...'. Her forklarer du budskabet igen med fokus på den værdi, du skaber for virksomheden. 

Eksempel på et kompetence-pitch 

"Jeg kan hjælpe jer med at skabe mere synlighed og styrke jeres position i markedet. Det kan jeg, fordi jeg er skarp til at tilpasse og målrette både budskab og produkt til forskellige målgrupper, jeg tager styring og sørger for at få strategien på rette kurs. Det vil sige, at jeg kan skabe større synlighed og dermed tiltrække nye kunder og skabe mersalg." 

Eksemplet viser, hvordan du med kompetence-pitchet får skabt et værdifuldt billede af dig selv og din måde at arbejde på. Det giver virksomheden meget mere at arbejde med, end hvis du havde sagt "Jeg er god til at arbejde med målgrupper og budskaber..." 

Download skabelonen til at lave et kompetence-pitch

Klar til mødet? 

Når du har brugt noget tid på at forberede dig, så er det bare med at lade op og gøre dig selv mentalt klar til mødet. Det er helt normalt, hvis du fx bliver nervøs - du har noget på spil. Husk på, at det sværeste er overstået: Virksomheden har allerede sagt ja til at mødes med dig, så de har en interesse i at tale med dig. 

Men... "Hvad hvis virksomheden ikke vil tilbyde mig praktik eller job alligevel?"

Uanset hvor meget du har forberedt dig, så kan det ikke trylle et job eller en praktikplads frem, hvis det ikke er det rigtige match, eller hvis virksomheden ikke kan rumme det lige nu.

Du må derfor ikke blive skuffet, hvis mødet ikke resulterer i en konkret mulighed for samarbejde. Du kan måske have tænkt over, hvad mødet vil kunne give dig i stedet. Kan kontaktpersonen anbefale andre personer, du kan række ud efter? Kan de give noget værdifuldt information om mulige jobåbninger andre steder? Kan de måske give noget respons på dit ansøgningsmateriale?